vrijdag 30 mei 2014

Wat heb ik nodig?

Dit is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Nou vind ik het woord 'nodig' soms wat verwarrend en heb ik de betekenis even opgezocht. Dit is wat ik vond: "nodig; waar je niet zonder kunt, wat je niet kunt missen, waar je behoefte aan hebt". Als ik het nou heel letterlijk interpreteer dan is nodig datgene wat je in je bezit moet hebben of krijgen om te kunnen overleven. In dat geval is het aantal dingen waarvan ik weleens denk dat ik ze nodig heb niet zo groot.

Ga ik dood als ik de hele dag niemand zie? Nee. Ga ik dood als ik het overzicht kwijt ben? Nee. Zal ik het overleven als iemand mij afwijst? Jawel. Zal ik dan doodgaan zonder zuurstof en water? Geheid!

In de ruimere interpretatie is nodig datgene wat ik graag wil hebben om ervoor te zorgen dat ik gezond en gelukkig ben. Hier worden antwoorden op de vragen die in me opkomen een stuk lastiger.

Heb ik hulpverlening nodig? Heb ik het nodig om met andere mensen samen te wonen? Moet ik meer dagbesteding hebben? In hoeverre heb ik überhaupt contacten met andere mensen nodig?

Er is een reden waarom deze vragen me zoveel bezighouden; ik maak me zorgen over de bezuinigingen in de zorg en de veranderingen in de Wmo. Dat wat ik nodig heb lijkt er minder toe te doen als van 'buitenaf' beslissingen worden genomen over bijvoorbeeld de begeleiding die ik nu krijg. Het is lastig om te voelen waar ik behoefte aan heb als ik weet dat ik het toch niet zal krijgen.

Maar zou ik doodgaan als mijn woonbegeleiding wegvalt? Nee. Wat er dan zou gebeuren - ik weet het niet, maar ik ben soms bang voor de toekomst. Ik wil niet langdurig alleen wonen, vooral niet als ik weinig dagbesteding heb. Het gaat heus wel, maar het is soms op het randje. Als mijn woonbegeleiding ook zou wegvallen zie ik eigenlijk niet in hoe ik me dan, psychisch, staande zou moeten houden. Het zelfstandig wonen vergt best veel van me en mijn draagkracht is al grotendeels belast. Een acute dood zal echter niet optreden, maar zowel ik als 'de maatschappij' zullen er waarschijnlijk niet erg op vooruit gaan.

2 opmerkingen:

Anne zei

Grappig, je schrijft veel over thema's waar ik ook mee bezig ben. Heel herkenbaar allemaal.

LinderVlinder zei

Hee Anne! Bedankt voor je reactie :)