zaterdag 17 mei 2014

Wát is autisme?

Sinds ik op mijn 23e de diagnose autisme heb gekregen hou ik me regelmatig bezig met het opzoeken van informatie hierover. Nu, zo'n 4 jaar later, heb ik er al veel over gelezen, en dan met name over hoe autisme zich uit bij volwassen vrouwen met een normale of hogere begaafdheid. 

Zo af en toe stel ik iemand nog weleens de vraag: "Wát is nou precies autisme?" Waarna men behulpzaam de gedragskenmerken of DSM-criteria van ASS begint op te sommen. Maar dat was niet mijn vraag... De criteria, de theorieën, die snap ik wel.

In feite weet men nog steeds niet wat ASS is. Het is niet zo alsof het om een enkele bijzonderheid gaat die je met een bloedonderzoek of DNA test even vast kunt stellen. Misschien is het enigzins autistisch van mij dat ik me af en toe kapot erger dat ik niet weet 'hoe het precies zit'? 

Ik ben momenteel het boek Autismespectrumstoornissen bij Volwassen* van Annelies Spek aan het lezen en daar wordt de huidige stand van zaken op het gebied van onderzoek naar ASS uitgelegd. Informatie over genen, erfelijkheid en omgevingsfactoren hebben mij wel wat meer duidelijk gemaakt, maar vooral wordt duidelijk dat er nog heel veel onderzoek nodig is!

In de DSM-V zijn de divisies van ASS in o.a. Asperger en PDD-NOS verdwenen. Alles heet nu Autisme Spectrum Stoornis. In mijn mening (IMHO) zou het best wel eens kunnen dat in de toekomst ASS weer wordt opgesplitst. Bijvoorbeeld omdat men erachter komt dat bepaalde genen wel betrokken zijn bij 'dit ene kenmerk' en niet bij 'dit andere kenmerk' of omdat uit hersenscans blijkt dat bij de ene groep de hersenactiviteit meer 'zus' loopt en bij de andere groep meer 'zo'. Misschien is het wel zo dat wat wij nu allemaal autisme noemen eigenlijk meerdere dingen is, meerdere verschillende bijzonderheden.

Als ik kijk naar de mensen met ASS die ik ken en naar mezelf dan denk ik weleens: hebben wij nou echt allemaal dezelfde diagnose? Wat is nou precies hetgene dat ons allemaal verbindt?

Het blijft natuurlijk mensenwerk en (cliché...) we zijn allemaal uniek.


* Autismespectrumstoornissen bij Volwassenen van Annelies Spek: http://www.bol.com/nl/p/autismespectrumstoornissen-bij-volwassenen/9200000021235477/

Geen opmerkingen: