zondag 25 mei 2014

Bang voor angst

Autisme en angst is een veelgehoorde combinatie. Volgens mij heeft dat te maken met de moeite om overzicht te krijgen en te houden en de behoefte aan voorspelbaarheid in een onvoorspelbare wereld. Ook mensen kunnen veel angst opleveren; als we hun gedrag niet begrijpen en/of kunnen plaatsen en als ze ons (al dan niet bewust) kwetsen.

Ik voel me vaak onveilig, ook als ik alleen ben. Ik vraag me vaak af wat er straks, morgen en volgende maand gaat gebeuren. Ik vind mensen onvoorspelbaar en denk veel na over gedrag dat ik niet begrijp. Het beangstigt me dat er mensen zijn die dingen doen die ik zelf niet zou doen; dingen die ik niet kan plaatsen.

Ik heb vreemde angsten (gehad) zoals de angst om te stikken in eten en de angst voor elektrische schokken, met name van deurklinken. De angst om te stikken ging gepaard met de angst voor eten in het openbaar en het dwangmatig controleren van de houdbaarheidsdata van etenswaren. Het 'deurklinkprobleem' heb ik sinds een jaar of 6 en is een stuk minder geworden sinds ik bepaalde rituelen heb ingezet om minder bang te zijn. Ik moet de deurklink eerst aanraken met mijn mouw of met de nagel van mijn duim voordat ik mijn hand erop leg. Als dan blijkt dat ik toch statisch geladen ben, wordt de schok enigzins gedempt...

Ik ben bang voor sommige zintuiglijke prikkels, zoals bepaalde geuren. De angst voor geur heeft al een tijdje een redelijk grote invloed op mijn leven en gaat gepaard met dwangklachten. Mijn therapeute zei dat het zelfs klinkt alsof ik een fobie heb. Een geurenfobie, daar had ik nou nog nooit van gehoord.

Bang voor angst, dat is wat ik ben. Als ik vermoed dat ik angstig ga worden gaan al mijn zintuigen op scherp en word ik alert. Hierdoor schrik ik nog erger als er iets gebeurt. Vervolgens word ik bang om te schrikken - het deurklinkprobleem is hier een goed voorbeeld van - en probeer ik de angstprikkel te vermijden. Momenteel ben ik telkens bang om geuren op te pikken die ik helemaal niet wil ruiken en vermijd ik bijvoorbeeld prullenbakken. Ik hou graag zelf de controle... maar de wereld gaat daar niet mee akkoord :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Linder, wat schrijf je prachtig! Je hebt een mooie kijk op de wereld en op jezelf.

LinderVlinder zei

Dank je wel! :)